Als influencer of content creator kan je gebruikmaken van de diensten van een erkend bedrijvencentrum, om te vermijden dat je jouw privéadres online moet vermelden. Je moet daarvoor in de KBO voor je onderneming twee vestigingseenheden openen/registreren:
- één vestigingseenheid met als adres je thuisadres (voor zover je jouw activiteiten ook van thuis uit wil kunnen blijven uitoefenen),
- één vestigingseenheid met als adres het erkend bedrijvencentrum waarmee je een overeenkomst sloot.
Op die manier kan je op jouw website(s) en sociale mediapagina’s het adres van het erkend bedrijvencentrum meedelen in plaats van je privéadres. Je moet wel nog steeds jouw eigen ondernemingsnummer en e-mailadres meedelen.
Opgelet: Indien je gebruik maakt van een erkend bedrijvencentrum en daar één van je vestigingseenheden vestigt, zal je ook verplicht zijn om hier werkelijk activiteiten uit te oefenen. Het louter laten doorsturen van de post die in het bedrijvencentrum toekomt, zal niet als een activiteit beschouwd worden. Op de website van de FOD Economie staat een overzicht van de erkende bedrijvencentra.
Waarom deze oplossing?
Elk bedrijf is verplicht om in hun social media accounts de bedrijfsnaam, het bedrijfsadres en het ondernemingsnummer (in de bio) te vermelden. Niet alleen op social media, ook op hun website en andere kanalen die het bedrijf gebruikt.
Deze regel vloeit voort uit een Europese Richtlijn die omgezet is in Belgische wetgeving: elk bedrijf dat beschouwd wordt als een 'dienstverlener van de informatiemaatschappij' (zoals zowat alle bedrijven dus) is volgens het Wetboek Economisch Recht verplicht om zich te identificeren in de kanalen die ze gebruiken. Deze regel beschermt de consument zodat hij kan weten met wie hij communiceert en zaken doet.
Wat als je dit niet doet?
Sinds 2022 voert de Economische Inspectie controles bij influencers en content creators uit. Zij krijgen een waarschuwing en enkele weken de tijd om zich in orde te stellen. Je adres niet vermelden in je bio van je socials kan leiden tot boetes van 208 tot 80.000 euro.
Je adres bij de Influencer Marketing Alliance als oplossing
De Influencer Marketing Alliance is een initiatief van FeWeb vzw. FeWeb startte een bedrijvencentrum op dat erkend werd door de FOD Economie. Zo kunnen influencers en content creators hun bedrijfsadres bij FeWeb/Influencer Marketing Alliance plaatsen.
Er zijn 4 voorwaarden:
- je beschikt over een ondernemingsnummer
- je bent een influencer of content creator
- je bent lid van de Influencer Marketing Alliance/FeWeb
- je sluit een overeenkomst met FeWeb af
In deze overeenkomst staat omschreven welke diensten we je aanbieden (het gebruik van de bedrijfsruimte in De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gent) en aan welke prijs (200 euro per jaar excl. BTW).
Wie mag gebruik maken van deze oplossing?
Vele zelfstandigen en bedrijven zijn wellicht geïnteresseerd om hun bedrijfsadres bij FeWeb te vestigen. FeWeb beschikt enkel over een toestemming om deze oplossing aan influencers en content creators aan te bieden.
Als influencer of content creator
- creëer je content en publiceer je dit via social media
- promoot je op regelmatige basis producten of diensten van derden in ruil voor een voordeel (betaling, geschenk, gebruik,…)
- verkoop je geen eigen producten of diensten (want dan heb je een webshop en geldt er een andere wetgeving)
Wat moet je doen?
Om gebruik te maken van deze oplossing, sluit je je eerst aan bij de Influencer Marketing Alliance (powered by FeWeb). Zo geniet je meteen van alle ledenvoordelen die de Influencer Marketing Alliance & FeWeb te bieden hebben.
Daarna kan je via onderstaand formulier de overeenkomst aanvragen. Eens je contract in orde is, kan je (of je boekhouder) je adres officieel verplaatsen naar het Business Center.
Je adres in slechts enkele minuten aangepast!
Weetje: Je hoeft niet je maatschappelijke zetel te verplaatsen maar enkel een bijkomend vestigingsadres online te registreren via MyEntreprise van de FOD Economie.